OCC21/01-651: Τροχαίο συμβάν στο υπόγειο του αεροσταθμού στις 21/10/2021

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ

 

Περί τις 14:40 περίπου τοπική ώρα στις 21-10-2021, το Γραφείο Αερολιμενικού Ελέγχου ενημερώθηκε από αεροπορική εταιρεία, ότι δύο οχήματα συγκρούστηκαν μεταξύ τους στο APRON μπροστά σχεδόν από την έξοδο Α7 της αίθουσας αναχωρήσεων. Σε επιτόπιο έλεγχο που διενεργήθηκε διαπιστώθηκε ότι το φορτηγό (α΄ όχημα) εταιρείας Αφορολογήτων Ειδών (εφεξής Κ.Α.Ε.) κινούνταν όπισθεν με κατεύθυνση από ανατολικά προς δυτικά προκειμένου να σταθμεύσει και να εκφορτώσει το φορτίο του στα καταστήματα των Κ.Α.Ε. μέσω των ανελκυστήρων του υπογείου, συγκρούστηκε πλαγιοπίσθια με σταθμευμένο όχημα ελληνικής αεροπορικής εταιρείας (β΄ όχημα) (βλ. φωτ.1).

 

                                 

Φωτ. 1 :Λίγο μετά την σύγκρουση

 

 

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ-ΕΥΡΗΜΑΤΑ

 

Από τη σύγκρουση των δύο οχημάτων (φωτ.2) προκλήθηκαν ελαφρές υλικές ζημιές σε αμφότερα τα οχήματα. Το α΄ όχημα (φορτηγό ΚΑΕ μάρκας MITSUBISHI) με αριθμό κυκλοφορίας ΥΗΥ 9679 υπέστη γρατζουνιές στην δεξιά πλευρά του ενώ το β΄ όχημα (μάρκας KIA PICANTO) με αριθμό κυκλοφορίας ΙΥΙ 9241 υπέστη υλικές ζημιές στην αριστερή πλευρά του (φωτ.3,4).

Από τη σύγκρουση δεν υπήρξε τραυματισμός φυσικού προσώπου.Ο οδηγός του Α’ οχήματος είναι κάτοχος Airside Driving Permit υπ. αριθμ. 7185 και με ημερομηνία λήξεως τον Ιούνιος του 2023, ενώ η οδηγός του Β΄ οχήματος είναι κάτοχος Airside Driving Permit υπ. αριθμ. 3419 και με ημερομηνία λήξεως επίσης τον Ιούνιο του 2023.

 

Δεν προέκυψαν ενδείξεις ούτε για κατανάλωση αλκοόλ αλλά ούτε και για παραβίαση ορίων ταχύτητας για κανέναν από τους δύο οδηγούς.

                                

Φωτ. 2 :Η σύγκρουση από την πίσω πλευρά των οχημάτων

                                 

Φωτ. 3 :Η ζημιά στο φορτηγό των Κ.Α.Ε.

                                 

 

Φωτ. 4 :Η ζημιά στο αυτοκίνητο της AEGEAN

 

 

 

 

ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ

4
D (περιστασιακό, δευτερεύον)

Το συμβάν είναι το πρώτο τροχαίο που καταγράφεται στο 2021 στον ΚΑΗΚ και εκλαμβάνεται ως περιστασιακό. Ο δε δείκτης πιθανότητας εμφάνισης της συγκεκριμένης κατηγορίας είναι  3,2 Χ10-5 σύμφωνα με τα στοιχεία που τηρούνται στο πλαίσιο του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας του ΚΑΗΚ.

Κρίνεται επίσης δευτερεύον γιατί από αυτό προέκυψαν ελαφριές υλικές ζημιές στα οχήματα.

 

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ-ΑΙΤΙΑ

Το κύριο αίτιο του συμβάντος εστιάζεται στο γεγονός ότι ο οδηγός του Α΄ οχήματος, κατά την οπισθοπορεία με σκοπό την στάθμευσή του παράλληλα με το Β’ όχημα, δεν εκτίμησε σωστά από τον καθρέπτη του οχήματός του την θέση του Β΄ οχήματος που ήταν σταθμευμένο.

Κατά δήλωσή του, ο οδηγός του Α΄ οχήματος αποδέχεται την λανθασμένη κίνηση του οχήματός του.

Ωστόσο, και τα δύο οχήματα παραβίαζαν τις οδηγίες κυκλοφοριακής κίνησης, όπως αυτή αποτυπώνεται από τα σχετικά σήματα. Στο σημείο όπου συνέβη το συμβάν προβλέπεται θέση στάθμευσης οχήματος της Υ.Π.Α. Επομένως στη θέση αυτή δεν έπρεπε να σταθμεύει κανένα άλλο όχημα. Στην παρούσα περίπτωση, όχι μόνο είχε σταθμεύσει και μάλιστα πρόχειρα το Β’ όχημα, κατά παράβαση του σχετικού σήματος, αλλά επιχείρησε να σταθμεύσει παράλληλα στο Β’ όχημα και το Α’ όχημα. Το συγκεκριμένο σημείο είναι ένα σημείο υψηλής κυκλοφορίας, επομένως και επικινδυνότητας, αφού υπάρχουν δύο έξοδοι επιβατών (Α7 και Α4) και δύο συνεχόμενες διασταυρώσεις μεταξύ του δρόμου κυκλοφορίας παράλληλα με το κτίριο και δύο κάθετων σε αυτή δρόμων που οδηγούν στο υπόγειο του κτιρίου (φωτ. 5). Στο σημείο αυτό δηλαδή, κυκλοφορούν οχήματα εταιρειών, λεωφορεία επιβατών, φορτηγά προμηθευτών, ελκυστήρες με αποσκευές κ.λ.π. Μόνο η εταιρεία Κ.Α.Ε. δήλωσε ότι το φορτηγό τους επισκέπτεται το χώρο αυτό για εκφόρτωση δεκάδες φορές ημερησίως  

                              

                       Φωτ. 5 :Το σημείο της σύγκρουσης είναι σημείο υψηλής κυκλοφορίας

ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΑΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ

 

Στο συμβάν καταγράφονται παραβάσεις των άρθρων 9.10 και 14.1.10 του ΒΚΕΕ (ΦΕΚ Β' 1138 του 2011), του άρθρου 7.15, 7.17, 7.21, 7.22 της Αερολιμενικής Διάταξης 1 (ΦΕΚ Β' 30 του 1996) καθώς και των παραγράφων 4.1.1, 4.1.6, 4.1.19 και 5.5.10 της ισχύουσας ΜΕΔ 14 περί "διακίνησης-στάθμευσης αυτοκινούμενων ή μη οχημάτων στον ΚΑΗΚ" τα οποία μεταξύ άλλων αφορούν την υποχρέωση των οδηγών να επιδεικνύουν τη δέουσα προσοχή κατά την οδήγηση των οχημάτων τους, την αποφυγή επικίνδυνων ελιγμών, την μη εγκατάλειψη οχημάτων εκτός του προβλεπόμενου για αυτά χώρους στάθμευσης, και την μη συμμόρφωση οδηγού οχήματος προς τις οδηγίες κυκλοφοριακής κίνησης από σχετικά σήματα.

 

 

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

 

Συστάσεις ασφαλείας για το προσωπικό

 

Πριν από την εκκίνηση οποιουδήποτε οχήματος, υπενθυμίζεται η υποχρέωση των οδηγών να ελέγχουν τους εσωτερικούς και εξωτερικούς καθρέπτες του οχήματός τους αλλά και να κοιτάζουν λοξά πάνω από τον ώμο τους προκειμένου να διαπιστώνουν ότι δεν υπάρχει κάποιο όχημα στη νεκρή γωνία καθώς ο έλεγχος μόνο με τους εξωτερικούς καθρέπτες δεν είναι πλήρης ούτε 100% ασφαλής. Επίσης, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας (ΚΟΚ), ο οδηγός που προτίθεται να εκκινήσει από στάση ή/και να εκτελέσει ελιγμό οφείλει προηγουμένως να βεβαιωθεί ότι μπορεί να το πράξει χωρίς κίνδυνο ή παρακώλυση των λοιπών χρηστών της οδού, οι οποίοι κινούνται πίσω, μπροστά ή πλάι του ή ετοιμάζονται να τον προσπεράσουν, λαμβάνοντας υπόψιν τη θέση, την κατεύθυνση και την ταχύτητά τους.

Επίσης θα πρέπει οι οδηγοί να ακολουθούν την σήμανση με δεδομένο ότι αρμόδια αρχή είναι η Υ.Π.Α/ΚΑΗΚ σε ότι αφορά την οδική σήμανση ακόμα και των εξωτερικών, μη ελεγχόμενων χώρων του αερολιμένα (παράγραφος 2.2.2 της ισχύουσας ΜΕΔ 14 περί "διακίνησης-στάθμευσης αυτοκινούμενων ή μη οχημάτων στον ΚΑΗΚ"). Σε χώρο στάθμευσης οχήματος της Υ.Π.Α. δεν σταθμεύει άλλο όχημα και πολύ περισσότερο δεν διπλοσταθμεύει άλλο όχημα και μάλιστα σε ένα τόσο κρίσιμο σημείο υψηλής κυκλοφορίας, όπως προαναφέρθηκε.

 

Συστάσεις ασφαλείας για την Υ.Π.Α./Κ.Α.Η.Κ.

 

Όπως προαναφέρθηκε, το συγκεκριμένο σημείο όπου έλαβε χώρα το συμβάν είναι ένα σημείο υψηλής κυκλοφορίας, επομένως και επικινδυνότητας, αφού υπάρχουν δύο έξοδοι επιβατών (Α7 και Α4) και δύο συνεχόμενες διασταυρώσεις μεταξύ του δρόμου κυκλοφορίας παράλληλα με το κτίριο και δύο κάθετων σε αυτή δρόμων που οδηγούν στο υπόγειο του κτιρίου (φωτ. 5). Στο σημείο αυτό δηλαδή, κυκλοφορούν οχήματα εταιρειών, λεωφορεία επιβατών, φορτηγά προμηθευτών, ελκυστήρες με αποσκευές κ.λ.π. Η εταιρεία Κ.Α.Ε. δήλωσε ότι το φορτηγό τους επισκέπτεται το χώρο αυτό για εκφόρτωση δεκάδες φορές ημερησίως. Θα πρέπει πιθανό, να εξεταστεί από την Υ.Π.Α./Κ.Α.Η.Κ. ένα νέο πλαίσιο κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην περιοχή όπου να λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους ασφάλειας και εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού και των εργαζομένων.

 

 

 
web form