OCC16/03-431:Τροχαίο συμβάν στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών στις 03/07/16


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
 
Στις 03/07/2016 και ώρα 11:33 τοπική έλαβε χώρα τροχαίο συμβάν στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών του ΚΑΗΚ και συγκεκριμένα ανατολικά της θέσης στάθμευσης Νο 6. Όχημα τύπου βαν αεροπορικής εταιρίας με αριθμό κυκλοφορίας ΙΤΟ 1234 (α΄ όχημα) το οποίο είχε ξεκινήσει μπροστά από το γραφείο μηχανικών της εταιρίας κινούμενο με κατεύθυνση από δυτικά προς ανατολικά , συγκρούστηκε πλάγια με λεωφορείο μεταφοράς επιβατών (β΄ όχημα) εταιρίας handling με αριθμό 1511, το οποίο εισερχόταν στην πίστα από τον χώρο στάθμευσης λεωφορείων των εξόδων 9, 10 κινούμενο από ανατολικά προς βορειοδυτικά.



                                                                         Εικ.1 Σχηματική απεικόνηση του συμβάντος  

 ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ - ΕΥΡΗΜΑΤΑ

Από την σύγκρουση προκλήθηκαν ελαφρές υλικές ζημιές και στα δύο οχήματα. Ειδικότερα



 το α΄ όχημα υπέστη ζημιές στην πόρτα του συνοδηγού και τον δεξιό καθρέπτη, ενώ το β΄ όχημα υπέστη ζημιές στην μπροστινή δεξιά πλευρά ενώ έσπασε το εμπρός δεξιό φλας και ράγισε το παρμπρίζ . Κανείς εκ των οδηγών δεν τραυματίστηκε. Ας σημειωθεί ότι το λεωφορείο την στιγμή της σύγκρουσης δεν μετέφερε επιβάτες.


                                                                                                                    Εικ.2: Το α΄ όχημα 



                                                                                       Εικ.3 Υλικές ζημιές στο α΄ όχημα 




                                                                                                        Εικ.4: Το β΄ όχημα 


                                                                                             Εικ.5:Υλικές ζημιές οχήματος β΄

 
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ –ΟΧΗΜΑΤΑ

 
Για τους οδηγούς των οχημάτων προέκυψαν τα εξής :
 

Οδηγός α΄ οχήματος (επιβατικό όχημα):
Κάτοχος διπλώματος οδήγησης επιβατικών οχημάτων (Β’ κατηγορία), πιστοποιημένος για οδήγηση σε ελεγχόμενους χώρους (airside driving permit, αρ. διπλ. 2882).
Από τα αρχεία εκπαίδευσης της ΥΠΑ προκύπτει ότι ο ανωτέρω έχει παρακολουθήσει τα προβλεπόμενα σεμινάρια οδήγησης στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών εντούτοις δεν έχει παρακολουθήσει καμία φορά τα σεμινάρια SMS-Airside Safety που παρέχονται περιοδικά στο πλαίσιο του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας του Αερολιμένα.
 

Οδηγός β΄ οχήματος ( λεωφορείο μεταφοράς επιβατών):
Κάτοχος άδειας οδήγησης Δ’ κατηγορίας σε ισχύ , πιστοποιημένος για οδήγηση σε ελεγχόμενους χώρους (airside driving permit, αρ. διπλ. 4064, διαβάθμισης B).
Από τα αρχεία εκπαίδευσης της ΥΠΑ προκύπτει ότι ο εν λόγω οδηγός είναι συνεπής σε ότι αφορά τις εκπαιδεύσεις του και συγκεκριμένα έχει το παρακάτω training record:
SMS-AIRSIDE SAFETY:
29/04/2008,10/06/2013,18/06/2014,21/04/2016
Δεν προέκυψαν ενδείξεις για τους δύο οδηγούς ότι είχαν καταναλώσει αλκοόλ πριν από το συμβάν.
 

ΟΧΗΜΑΤΑ
 

Α΄ όχημα
Το α’ όχημα είναι τύπου FIAT DOBLO έχει αριθμό κυκλοφορίας ΙΤΟ 1234, άδεια κυκλοφορίας στην πίστα εν ισχύ και είναι ασφαλισμένο ( ημ/νία λήξης ασφαλιστηρίου 31/12/2017).
 

Β΄όχημα
Δεν διατίθεται κρατική άδεια κυκλοφορίας για τα λεωφορεία επιβατών δεδομένου ότι απαγορεύεται να κινούνται σε χώρους εκτός airside αεροδρομίου ενώ ως όσον αφορά στην ασφάλισή των εν λόγω οχημάτων, αυτά καλύπτονται από το γενικό ασφαλιστήριο όλου του εξοπλισμού της εταιρίας παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης.


ΑΙΤΙΑ

 
Από το υλικό(βίντεο από το CCTV του Αερολιμένα, φωτογραφίες που διαθέτει ο διερευνητής καθώς και από τις καταθέσεις των εμπλεκόμενων οδηγών προκύπτει ότι το συμβάν προκλήθηκε λόγω της στιγμιαίας αμέλειας του οδηγού του β’ οχήματος ο οποίος εκκίνησε το όχημα του από στάση και προχώρησε προς την κατεύθυνση της πίστας, χωρίς να αντιληφθεί το β΄όχημα που διερχόταν μπροστά και δεξιά του(κύριο αίτιο).
Ο ισχυρισμός του οδηγού λεωφορείου ότι το βαν εμφανίστηκε ξαφνικά πίσω από άλλο λεωφορείο που προπορευόταν ώστε να μην προλάβει να αντιδράσει, δεν τεκμηριώνεται από το βίντεο που έχει ανακτηθεί από το CCTV στο πλαίσιο της διερεύνησης.
Συνεισφέρων παράγοντας στο συμβάν αποτελεί σύμφωνα με την κατάθεση του οδηγού του α’ οχήματος το γεγονός ότι τη στιγμή της σύγκρουσης είχε στρέψει το βλέμμα του στιγμιαία προς το αεροσκάφος της εταιρίας του, που ήταν σταθμευμένο αριστερά από αυτόν και συγκεκριμένα στην θέση Νο 7. Έτσι παρότι οι ταχύτητες των οχημάτων τη στιγμή της σύγκρουσης ήταν μικρές το συμβάν δεν κατέστη εφικτό να αποφευχθεί.
Ο κανόνας ότι τα οχήματα μεταφοράς επιβατών έχουν προτεραιότητα έναντι μικρότερων οχημάτων δεν ισχύει στην προκειμένη περίπτωση δεδομένου ότι το λεωφορείο:
α) βρισκόταν σταθμευμένο μπροστά στην έξοδο 10 ενώ το α’ όχημα βρισκόταν ήδη εν κινήσει στην πίστα και
β) την στιγμή της σύγκρουσης ήταν κενό επιβατών.
 

ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ

4D (περιστασιακό, δευτερεύον)
Το συμβάν κρίνεται περιστασιακό δεδομένου ότι από την περίοδο εφαρμογής του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας στο αεροδρόμιο Ηρακλείου (2007) έχουν καταγραφεί 12 τροχαία συμβάντα μεταξύ οχημάτων συνεπώς ο δείκτης είναι 0,029/1000 κινήσεις α/φών και η πιθανότητα εμφάνισης συμβάντος είναι της τάξης του 10-5
Κρίνεται επίσης δευτερεύον γιατί από αυτό προέκυψαν ελαφριές υλικές ζημιές και στα δύο οχήματα.
 

ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΑΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ

Στο συμβάν καταγράφηκαν οι παρακάτω παραβάσεις από τους εμπλεκόμενους οδηγούς :
Των άρθρων 9.10, και 22 του ΒΚΕΕ (ΦΕΚ’ Β 1138/2011) και των άρθρων 5.1, 7.12, της Αερολιμενικής διάταξης 1 και 4.1.1 της ΜΕΔ 14, τα οποία μεταξύ άλλων αφορούν την υποχρέωση των οδηγών να επιδεικνύουν τη δέουσα προσοχή κατά την οδήγηση των οχημάτων τους στο χώρο στάθμευσης, καθώς και την υποχρέωσή τους να παρακολουθούν τις εκπαιδεύσεις που παρέχει ο Αερολιμένας.


ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ


Για τους οδηγούς οχημάτων
Δεδομένου ότι έχει λάβει χώρα πανομοιότυπο συμβάν στις 28/07/2013 στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών, κρίνεται απαραίτητο να επαναληφθεί η σύσταση ασφάλειας που είχε εκδοθεί στο πλαίσιο της τότε διερεύνησης:
Σε σημεία με περιορισμένη ορατότητα, σημεία συνωστισμού επιγείων μέσων ή άλλα σημεία όπου χρήζουν αυξημένης προσοχής λόγω ιδιαιτερότητας του χώρου ή άλλων δυσχεραινόντων παραγόντων, οι οδηγοί οχημάτων οφείλουν να είναι σε εγρήγορση, να μειώνουν την ταχύτητα και να είναι έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να ακινητοποιήσουν το όχημα τους, εφόσον αυτό χρειαστεί.


 
web form