OCC22/02-683: Σύγκρουση Follow Me Car με ελκυστήρα αμαξιδίων εταιρείας handling στις 02/06/2022

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ

Περί τις 10:00 περίπου τοπική ώρα στις 02-06-2022, το Γραφείο Αερολιμενικού Ελέγχου ενημερώθηκε ότι δύο οχήματα συγκρούστηκαν μεταξύ τους στο APRON στη θέση 10 στάθμευσης αεροσκαφών. Σε έλεγχο που διενεργήθηκε διαπιστώθηκε ότι το τρακτεράκι εταιρίας επίγειας εξυπηρέτησης με πινακίδα κυκλοφορίας ΜΕ 63147 (εφεξής α΄ όχημα) (βλ. φωτ.1 και φωτ.2) που εξυπηρετούσε το αεροσκάφος με registration LZ-LDJ της αφικνούμενης πτήσης BUC 3CD που αφίχθηκε στις 08.50 και βρισκόταν στη βόρεια πλευρά του MD82 αεροσκάφους, κινήθηκε βορειότερα και συγκρούστηκε πλαγιοεμπρόσθια με κινούμενο όχημα Follow me της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας με πινακίδα κυκλοφορίας ΚΥ 7598 (εφεξής β΄ όχημα) (βλ. φωτ.3).

   
                                                                                 Φωτ. 1 : Τρακτεράκι  – α’ όχημα

     

                                                                            Φωτ. 2 : Τρακτεράκι  – α’ όχημα σημείο σύγκρουσης


                                                                                        Φωτ. 3 : Follow me της Υ.Π.Α. – β’ όχημα

 

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ-ΕΥΡΗΜΑΤΑ

Από τη σύγκρουση των δύο οχημάτων (φωτ.1, φωτ.2 και φωτ.3) προκλήθηκαν σοβαρές  υλικές ζημιές στο β’ όχημα της Υ.Π.Α. και πολύ ελαφρές ζημιές στο α’ όχημα της εταιρίας handling. Το α΄ όχημα υπέστη ελαφρές γρατζουνιές στην μπροστινή αριστερή γωνία του (φωτ.1, φωτ.2) ενώ το β΄ όχημα της Υ.Π.Α. (μάρκας CITROEN C8) υπέστη σοβαρές υλικές ζημιές στην αριστερή πλευρά του (φωτ.3,4,5) κυρίως στην μπροστινή αριστερή πόρτα του οδηγού σπάζοντας και το τζάμι του παραθύρου της πόρτας και φέρνοντας το λεβιέ του χειρόφρενου σχεδόν σε επαφή με το κάθισμα.

Από τη σύγκρουση δεν υπήρξε τραυματισμός φυσικού προσώπου. Ο οδηγός του Α' οχήματος είναι κάτοχος άδειας Airside Driving Permit με S/N 2152 με ημερομηνία λήξης τον Ιούνιο του 2023, ενώ ο ογηγός του β' οχήματος είναι κάτοχος άδειας Airside Driving Permit με S/N 3013 και ημερομηνία λήξης τον Απρίλιο 2024.

Δεν προέκυψαν ενδείξεις ούτε για κατανάλωση αλκοόλ αλλά ούτε και για παραβίαση ορίων ταχύτητας για κανέναν από τους δύο οδηγούς.                                                            

                                                                                                                                                                              Φωτ. 4 : Ζημιές Follow me της Υ.Π.Α. – β’ όχημα

                                                            

                                                    

                                                                Φωτ. 5 : Ζημιές Follow me της Υ.Π.Α. – β’ όχημα

 

ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ

4
D (περιστασιακό, δευτερεύον)

Το συμβάν είναι τροχαίο που καταγράφεται στο 2022 στον ΚΑΗΚ και εκλαμβάνεται ως περιστασιακό. Ο δε δείκτης πιθανότητας εμφάνισης της συγκεκριμένης κατηγορίας είναι  3,2 Χ10-5 σύμφωνα με τα στοιχεία που τηρούνται στο πλαίσιο του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας του ΚΑΗΚ.Κρίνεται επίσης δευτερεύον γιατί από αυτό δεν προέκυψαν πολύ βαριές υλικές ζημιές στα οχήματα.

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ-ΑΙΤΙΑ

Το κύριο αίτιο του συμβάντος εστιάζεται στο γεγονός ότι ο οδηγός του α΄ οχήματος, κατά την εκκίνησή του, δεν είδε το όχημα β’ που περνούσε εκείνη την στιγμή από μπροστά του, διότι, όπως διαπιστώθηκε κατά την εξέταση του συμβάντος, ο οδηγός του α’ οχήματος φαίνεται να κοιτούσε πίσω, έστω και στιγμιαία, όπου συνδέονταν πρόσθετο καροτσίδιο για ρυμούλκηση στα ήδη υφιστάμενα και η προσοχή του ήταν εκεί ώστε, κατά την εκκίνησή του, να έχει διασφαλιστεί η σύνδεση του πρόσθετου αμαξιδίου προς ρυμούλκηση. Για τον λόγο αυτό δεν είδε το Follow me που περνούσε εκείνη τη στιγμή από μπροστά του σε πολύ κοντινή απόσταση.

Παρ’ όλο που κανείς από τους δύο οδηγούς δεν αποδέχτηκε λανθασμένη κίνηση από μέρους του, τόσο οι δηλώσεις τους κατά τη διαδικασία της παρούσας διερεύνησης, όσο και το σχετικό βίντεο των καμερών του αερολιμένα (01/06/2022, ώρα 09.58) που ήταν πολύ διαφωτιστικό, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης της προαναφερόμενου αίτιου του συμβάντος.

ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΑΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ

Στο συμβάν καταγράφονται παραβάσεις του άρθρου 9.10 του ΒΚΕΕ (ΦΕΚ Β' 1138 του 2011), του άρθρου 7.15 και 7.17, της Αερολιμενικής Διάταξης 1 (ΦΕΚ Β' 30 του 1996) καθώς και των παραγράφων 4.1.1 και 5.5.10 της ισχύουσας ΜΕΔ 14 περί "διακίνησης-στάθμευσης αυτοκινούμενων ή μη οχημάτων στον ΚΑΗΚ" τα οποία μεταξύ άλλων αφορούν την υποχρέωση των οδηγών να επιδεικνύουν τη δέουσα προσοχή κατά την οδήγηση των οχημάτων τους, την αποφυγή επικίνδυνων ελιγμών και την μη συμμόρφωση οδηγού οχήματος προς τις οδηγίες κυκλοφοριακής κίνησης από σχετικά σήματα.

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Συστάσεις ασφαλείας για το προσωπικό

Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας (ΚΟΚ), ο οδηγός που προτίθεται να εκκινήσει από στάση ή/και να εκτελέσει ελιγμό οφείλει προηγουμένως να βεβαιωθεί ότι μπορεί να το πράξει χωρίς κίνδυνο ή παρακώλυση των λοιπών χρηστών της οδού, οι οποίοι κινούνται πίσω, μπροστά ή πλάι του ή ετοιμάζονται να τον προσπεράσουν, λαμβάνοντας υπόψιν τη θέση, την κατεύθυνση και την ταχύτητά τους. Επίσης, πριν από την εκκίνηση οποιουδήποτε οχήματος, υπενθυμίζεται η υποχρέωση των οδηγών να ελέγχουν τους εσωτερικούς και εξωτερικούς καθρέπτες του οχήματός τους αλλά και να κοιτάζουν λοξά πάνω από τον ώμο τους προκειμένου να διαπιστώνουν ότι δεν υπάρχει κάποιο όχημα στη νεκρή γωνία καθώς ο έλεγχος μόνο με τους εξωτερικούς καθρέπτες δεν είναι πλήρης ούτε 100% ασφαλής.


 
web form