OCC08/02-121 : Συμβάν κατά τον ανεφοδιασμό αεροσκάφους B767-300στις 18-05-08
 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ

Στις 18/05/08 στις 14.25 τοπική ώρα κατά την διάρκεια ανεφοδιασμού αεροσκάφους αγγλικής εταιρίας που βρισκόταν στη θέση 1-2 και ενώ είχε τελειώσει η αποβίβαση των επιβατών , χειριστής ανυψωτικών (ΧΑΜ) θέλησε να μεταφέρει την αυτοκινούμενη σκάλα από την μπροστινή αριστερή θύρα 1L στη μεσαία αριστερή θύρα 2L .
Για να κάνει την παραπάνω διαδικασία χρειάστηκε να κάνει μανούβρες μεταξύ αεροσκάφους και βυτιοφόρου . Σε κάποια από αυτές τις μανούβρες και ενώ υπήρχε καθοδήγηση από δύο συναδέλφους του , τράκαρε το καζάνι του βυτιοφόρου περίπου στη μέση .


ΕΥΡΗΜΑΤΑ

Κατά την επαφή της αυτοκινούμενης σκάλας με το ανεφοδιαστικό όχημα προκλήθηκε αμυχή (γδάρσιμο ) διαμέτρου 3 πόντων στο καζάνι του βυτίου . Δεν προξενήθηκε διαρροή καυσίμου .


ΑΙΤΙΑ

Η λανθασμένη πρωτοβουλία του χειριστή να αλλάξει θέση στην αυτοκινούμενη σκάλα ενώ ο ανεφοδιασμός βρισκόταν σε εξέλιξη ήταν το αίτιο του συμβάντος . Παρόλο που ο χειριστής είχε βοήθεια από τον υπεύθυνο εξυπηρέτησης της πτήσης κατά την εκτέλεση ελιγμών προς τα πίσω, λόγω του θορύβου δεν κατέστη δυνατόν να υπάρξει σωστή καθοδήγηση με αποτέλεσμα να προκληθεί η σύγκρουση . Σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται βαρύ όχημα να μανουβράρει μεταξύ αεροσκάφους και βυτιοφόρου και δη κατά την διάρκεια του ανεφοδιασμού .


ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ

3C ( ασυνήθιστο, μείζον περιστατικό )
Το γεγονός κρίνεται ως ασυνήθιστο καθώς την τελευταία φορά που είχε συμβεί σύγκρουση με καζάνι βυτιοφόρου ήταν το καλοκαίρι του ΄99 όπου αεροσκάφος που τροχοδρομούσε για τη θέση στάθμευσης “2” συγκρούστηκε με βυτιοφόρο ενώ το τελευταίο ανεφοδίαζε άλλο αεροσκάφος που βρισκόταν στη θέση “1”.
Το περιστατικό κρίνεται επίσης μείζον .Τα περιθώρια ασφάλειας μειώθηκαν σημαντικά καθώς θα μπορούσε να προκληθεί με την σύγκρουση διαρροή καυσίμου και ανάφλεξη με επακόλουθο έκρηξη με απρόβλεπτες συνέπειες .

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Τόσο οι χειριστές ανυψωτικών μηχανημάτων όσο και οδηγοί οποιωνδήποτε οχημάτων καλούνται να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή όταν χρειάζεται να κινηθούν στην πίστα και ιδιαιτέρως πλησίον κινούμενων βυτιοφόρων οχημάτων ή βυτιοφόρων που ανεφοδιάζουν αεροσκάφη .
Σε κάθε περίπτωση να αποφεύγουν τις μανούβρες και τις διελεύσεις μεταξύ αεροσκαφών και βυτιοφόρων .
Οι κανόνες ασφάλειας (SOPs) που έχουν δημοσιοποιηθεί και που διέπουν την κυκλοφορία στην πίστα αλλά και τα μέτρα ασφάλειας κατά τον ανεφοδιασμό αεροσκάφους καθιστούν σαφές ότι δεν επιτρέπεται καμία οδηγική συμπεριφορά η οποία να θέτει σε κίνδυνο ανεφοδιαστικό όχημα αλλά και την ίδια τη διαδικασία του ανεφοδιασμού .
 
web form