OCC18/04-537:Τροχαίο συμβάν στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών στις 15/10/18

 ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Περί τις 20:05 τοπική ώρα στις 15/10/2018, το Γραφείο Αερολιμενικού Ελέγχου ενημερώθηκε από το OPS control  εταιρίας επίγειας εξυπηρέτησης, ότι δύο οχήματα, συγκρούστηκαν μεταξύ τους στο APRON πλησίον της θέσεως στάθμευσης 7.
Σε επιτόπιο έλεγχο που διενεργήθηκε διαπιστώθηκε ότι όχημα FIAT Panda (εφεξής "όχημα Α" για τις ανάγκες της διερεύνησης) εταιρίας handling  το οποίο κινούνταν με κατεύθυνση ανατολική από τη θεση 10 προς τη θέση 7 συγκρούστηκε σχεδόν κάθετα με όχημα FIAT Doblo (εφεξής "όχημα B" για τις ανάγκες της διερεύνησης)  εταιρίας παροχής υπηρεσιών line maintenance το οποίο κινούνταν με κατεύθυνση βόρεια από τη θέση 6 προς τη θέση 7. Η σύγκρουση των οχημάτων έγινε στο νοτιοδυτικό άκρο/όριο της θέσης στάθμευσης 7 όπως απεικονίζεται στην εικ.1

                                                         Εικ.1 Η στιγμή της σύγκρουσης των 2 οχημάτων  
 


ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΑ ΟΧΗΜΑΤΑ-ΟΔΗΓΟΙ:
Όχημα Α: FIAT Panda, HKT 9396.
Η οδηγός  είναι κάτοχος Airside Driving Permit S/N 3523 με ημερομηνία λήξης
Μαρ. 2019.
Όχημα Β: FIAT Doblo, HZA 4613.
Ο οδηγός είναι κάτοχος Airside Driving Permit S/N 3813 με ημερομηνία λήξης
Απρ. 2019.
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ-ΕΥΡΗΜΑΤΑ
Από τη σύγκρουση των δύο οχημάτων οι επιβαίνοντες του οχήματος Α χτύπησαν ελαφρά στο κεφάλι και μεταφέρθηκαν προληπτικά στο ιατρείο του αερολιμένα χωρίς περαιτέρω επιπλοκές, ενώ προκλήθηκαν υλικές ζημιές σε αμφότερα τα οχήματα (εικ 2,3,4,5). 

                                                                                  Εικ.2 Όχημα Α-Υλικές ζημιές
                                                                                                                  Εικ.3 Όχημα Α-Υλικές ζημιές
                                                                                     Εικ.4 Όχημα Β-Υλικές ζημιές
  
                                                                                Εικ.5 Όχημα Β-Υλικές ζημιές

Δεν προέκυψαν ενδείξεις για κατανάλωση αλκοόλ για κανέναν από τους εμπλεκόμενους οδηγούς.
Προσκομίστηκαν και βρίσκονται στη διάθεση της επιτροπής διερεύνησης, άδειες κυκλοφορίας, πιστοποιητικά ασφάλισης και πρόσφατα δελτία συντήρησης εμπλεκόμενων οχημάτων, ενώ όσον αφορά τους εμπλεκόμενους οδηγούς προσκομίστηκαν άδειες οδήγησης και Airside Driving Permits μαζί με προσωπικές τους αναφορές για το συμβάν.
Το συμβάν έχει καταγραφεί λεπτομερώς από τις κάμερες που εποπτεύουν την περιοχή κίνησης αεροσκαφών.
ΑΝΑΛΥΣΗ-ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Τα στιγμιότυπα που απεικονίζονται στις παρακάτω εικόνες προέρχονται από το σχετικό βίντεο του συμβάντος ενώ απέχουν χρονικά 3sec όπως φαίνεται κάτω δεξιά στο χρονόμετρο των καμερών.
Στην εικόνα 6, το όχημα Α βρίσκεται σε απόσταση 30m από το σημείο της σύγκρουσης, επί του taxilane των θέσεων 9-10 (στη ροή του βίντεο φαίνεται ξεκάθαρα η γραμμή του taxilane), ενώ το όχημα Β βρίσκεται σε απόσταση 23m από το σημείο της σύγκρουσης.
                                                                   Εικ.6 Πορείες των 2 οχημάτων πριν τη σύγκρουση
Από τα ανωτέρω, εύκολα προκύπτει, ότι το όχημα Α κάλυψε την απόσταση των 30m σε 3sec δηλαδή είχε μέση ωριαία ταχύτητα~36km/h τη στιγμή της σύγκρουσης, ενώ το όχημα Β κάλυψε την απόσταση των 23m επίσης σε 3sec δηλαδή είχε μέση ωριαία ταχύτητα ~27.5km/h τη στιγμή της σύγκρουσης.
Επίσης, από τη μελέτη του σχετικού βίντεο, προκύπτει ότι ουδείς εκ των δύο οδηγών αντιλήφθηκε εγκαίρως την κίνηση και τις προθέσεις του άλλου, κάνοντας έστω κάποιον ελιγμό αποφυγής. Ελάχιστα λίγο πριν τη σύγκρουση, φαίνεται ότι ο οδηγός του οχήματος Β φρενάρει προσπαθώντας τελευταία στιγμή να αποφύγει τη σύγκρουση, χωρίς όμως να τα καταφέρνει.
ΑΙΤΙΑ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Το κύριο αίτιο του συμβάντος εστιάζεται στη μη παραχώρηση προτεραιότητας από το όχημα Α στο εκ δεξιών του κινούμενο όχημα Β, σε συνδυασμό με την αξιοσημείωτη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας του οχήματος Α κατά περίπου 11km/h σε σχέση με το ανώτατο επιτρεπτό όριο που ισχύει για οδήγηση στο APRON και εκτός υπηρεσιακών οδών (το όχημα Α κινούνταν με μέση ωριαία ταχύτητα ~36km/h όταν το ανώτατο επιτρεπτό όριο είναι τα 25km/h).
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
4D (περιστασιακό, δευτερεύον)

Το συμβάν είναι το 19ο  τροχαίο που καταγράφεται από το 2007 στον ΚΑΗΚ και καταχωρίζεται από άποψη συχνότητας ως περιστασιακό. Ο δε δείκτης πιθανότητας εμφάνισης της συγκεκριμένης κατηγορίας είναι  3,4 Χ10-5 σύμφωνα με τα στοιχεία που τηρούνται στο πλαίσιο του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας του ΚΑΗΚ.Κρίνεται επίσης δευτερεύον γιατί από αυτό προέκυψαν ελαφριές υλικές ζημιές στα οχήματα
ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΑΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
Στο συμβάν καταγράφονται παραβάσεις των άρθρων 9.10 του ΒΚΕΕ (ΦΕΚ Β' 1138 του 2011), των άρθρων 5.1, 7.11δ, 7.15 της Αερολιμενικής Διάταξης 1 (ΦΕΚ Β' 30 του 1996) καθώς και των παραγράφων 4.1.1, 5.2, 5.5.10 της ισχύουσας ΜΕΔ 14 περί "διακίνησης-στάθμευσης αυτοκινούμενων ή μη οχημάτων στον ΚΑΗΚ" τα οποία μεταξύ άλλων αφορούν την παραχώρηση προτεραιότητας όπου απαιτείται, την τήρηση των επιτρεπτών ορίων ταχύτητας, και γενικώς την απαίτηση από τους οδηγούς να επιδεικνύουν τη δέουσα προσοχή κατά την οδήγηση των οχημάτων τους.
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Για τους οδηγούς οχημάτων:
Να τηρούν τις προτεραιότητες και τα όρια ταχύτητας στην πίστα α/φών, όπως αυτά έχουν δημοσιευθεί στην Αερολιμενική Διάταξη 1 και περιγράφονται αναλυτικότερα στη ΜΕΔ 14 και πιο συγκεκριμένα στις παραγράφους 5.1, 5.2, 5.3 και 5.4 αυτής.
Υπενθυμίζεται ότι:
Η προτεραιότητα στην πίστα μεταξύ οχημάτων/αεροσκαφών καθορίζεται με την ακόλουθη σειρά:
1.   Αεροσκάφη
2.   Πυροσβεστικά οχήματα και οχήματα καυσίμων με αναμμένο το φάρο (σε υπηρεσία).
3.   Οχήματα προσωπικού ασφαλείας πίστας ή αεροσκαφών (ΥΠΑ, Security, ΕΛΑΣ) με αναμμένο το φάρο (σε υπηρεσία).
4.   Λοιπά υπηρεσιακά οχήματα ή νοσοκομειακά οχήματα με αναμμένο το φάρο (σε υπηρεσία).
5.   Οχήματα μεταφοράς επιβατών εφόσον μεταφέρουν τέτοιους.
6.   Ρυμουλκά που έλκουν ρυμουλκούμενα.
7.   Λοιπά οχήματα.
Σε περίπτωση διασταύρωσης ομοειδών οχημάτων, προτεραιότητα έχει:
     i.        Ο εξερχόμενος από κατειλημμένη από αεροσκάφος θέση στάθμευσης
    ii.        Ο ερχόμενος από δεξιά
Σε περίπτωση αντιθέτως κινούμενων ομοειδών οχημάτων, οι οδηγοί έχουν την ταυτόχρονη υποχρέωση να στρέψουν αν είναι δυνατό, ελαφρώς προς τα δεξιά, διαφορετικά θα πρέπει να συνεννοηθούν μεταξύ τους. Οι εξερχόμενοι από το υπόγειο θα πρέπει να παραχωρούν πάντοτε προτεραιότητα στα οχήματα που κινούνται στην πίστα.
Όταν γίνεται χρήση οδών εξυπηρέτησης, προτεραιότητα έχουν πάντα τα οχήματα που κινούνται εντός αυτής έναντι των οχημάτων που εισέρχονται σε αυτήν ή εξέρχονται από αυτήν. Εξαίρεση στον κανόνα αυτό αποτελούν τα τροχοδρομούντα αεροσκάφη, τα οχήματα follow me που τυχόν τα καθοδηγούν και τα οχήματα αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών, εφόσον υφίσταται τέτοια και το δηλώνουν με τη χρήση φάρου. Στις οδούς εξυπηρέτησης έχουν κατά τα λοιπά ανάλογη εφαρμογή οι διατάξεις του Κ.Ο.Κ.
Τα όρια ταχύτητας στην πίστα αεροσκαφών είναι:
Ø  Εντός της ζώνης ασφαλείας του αεροσκάφους, 5km/h για όλα τα οχήματα (ταχύτητα βαδίσματος). [Ορισμός Ζώνης Ασφαλείας: Η ζώνη που περικλείει όλες τις πλευρές του αεροσκάφους, συνήθως σε σχήμα ρόμβου ή οβάλ].
Ø  Μπροστά από τις πύλες επιβίβασης/αποβίβασης επιβατών, 10km/h για όλα τα οχήματα.
Ø  Στα υπόλοιπα τμήματα της πίστας και στις διαγραμμισμένες οδούς (service roads), 25km/h τα επιβατικά και 15km/h τα υπόλοιπα.
 
web form