OCC18/05-541:Τραυματισμός εργαζόμενου κατά τη διάρκεια φόρτωσης αποσκευών σε αεροσκάφος στις 24/11/18
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Στις 24 Νοεμβρίου 2018 και ώρα 20:00 τοπική, στη θέση στάθμευσης Νο
4, κατά την εξυπηρέτηση της πτήσεως ΑΕΕ
4222 από Ηράκλειο για Μασσαλία, έλαβε χώρα εργατικό ατύχημα κατά το οποίο εργάτης εταιρίας επίγειας εξυπηρέτησης τραυματίστηκε
ελαφρά στο δεξί χέρι.
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ-ΕΥΡΗΜΑΤΑ
Ο παθών υπέστη εκδορές ελαφριάς μορφής στο δεξί χέρι
και συγκεκριμένα στο μέσο και παράμεσο δάκτυλο. Μεταφέρθηκε αρχικά στο ιατρείο
του αερολιμένα από συναδέλφους του, όπου του παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες
και στη συνέχεια στο εφημερεύον (Βενιζέλειο) νοσοκομείο. Κατά την εξέτασή του
στο νοσοκομείο δεν διαπιστώθηκε κάταγμα ή ρήξη τενόντων, μυών ή συνέχειας ιστών
παρά μόνο επιδερμική βλάβη στα δύο δάκτυλα του δεξιού χεριού.
Του χορηγήθηκε έξι μέρες αναρρωτική άδεια.
ΑΝΑΛΥΣΗ-ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ
Το συμβάν έλαβε χώρα κατά την διαδικασία της φόρτωσης
της πτήσης ΑΕΕ4222 από Ηράκλειο με προορισμό τη Μασσαλία, η οποία θα εκτελούνταν
με αεροσκάφος τύπου Α320 και νηολόγιο SX-DGR που ήταν
σταθμευμένο στη θέση Νο 4.
Δεδομένου ότι η πτήση είχε καθυστέρηση η φόρτωση έγινε
εσπευσμένα στην μπροστινή αποθήκη του αεροσκάφους (front hold) και ακολούθως το προσωπικό της εταιρίας επίγειας εξυπηρέτησης τοποθέτησε ιμάντα
αποσκευών στην πίσω αποθήκη (aft cargo hold) προκειμένου να ξεκινήσει και εκεί η διαδικασία της φόρτωσης αποσκευών. Με
τον ιμάντα να μην βρίσκεται σε λειτουργία(σε κύλιση) πρώτα ανέβηκε και εισήλθε στην αποθήκη
συνάδελφος του παθόντα με ειδικότητα εργάτη-marshaller.
Ακολούθησε ο παθών ο οποίος κατά την άνοδό του και
κατά το τελευταίο στάδιο λίγο πριν μπει στην αποθήκη, γονάτισε και ακούμπησε το
δεξί χέρι στον ιμάντα για να στηριχτεί. Τη στιγμή εκείνη ασυναίσθητα και χωρίς
να το αντιληφθεί, από καθαρή αμέλεια έτερος συνάδελφος του παθόντα,εργάτης
επίσης, ο οποίος βρισκόταν στο έδαφος, πάτησε το κουμπί εκκίνησης του ιμάντα με
αποτέλεσμα το μηχάνημα να τεθεί σε λειτουργία και το κινούμενο λουρί να κυλίσει
και να παρασύρει το δεξί χέρι του παθόντα εγκλωβίζοντάς το ανάμεσα στο bumber και στο ράουλο της υπερκατασκευής.
Αμέσως μόλις έγινε αντιληπτό το συμβάν από τον
συνάδελφο του παθόντα, ο τελευταίος έθεσε εκτός λειτουργίας τον ιμάντα
φόρτωσης. Μετά τον απεγκλωβισμό του εργαζόμενου οπότε και διαπιστώθηκε η φύση
του τραυματισμού, μεταφέρθηκε στο ιατρείο όπου του παρασχέθηκαν οι πρώτες
βοήθειες από την ιατρό υπηρεσίας ,η οποία και ειδοποίησε τον Αερολιμενικό
Έλεγχο.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ-ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Ο παθών εργάζεται στην εταιρία του για πρώτη χρονιά με
ημερομηνία πρόσληψης 04/07/2018. Το ωράριο εργασίας του την συγκεκριμένη ημέρα
ήταν 14:00-18:00 και την ώρα του συμβάντος βρισκόταν σε υπερωριακή απασχόληση
για τις ανάγκες της εταιρίας.
Πριν από το συγκεκριμένο συμβάν δεν είχε εμπλακεί σε
άλλο οποιασδήποτε φύσεως περιστατικό.
Παρόλο που του είχαν χορηγηθεί ατομικά μέσα προστασίας
από την εργοδότρια του, την στιγμή του συμβάντος δεν φορούσε ως όφειλε τα
προβλεπόμενα γάντια του.
Έχει παρακολουθήσει τις προβλεπόμενες εταιρικές
εκπαιδεύσεις καθώς και την εκπαίδευση airside safety (ASM) που παρέχει ο Αερολιμένας στο πλαίσιο του συστήματος
διαχείρισης ασφάλειας στις 27/7/2018.
Ο εργαζόμενος ο οποίος ακούσια ενεπλάκη στο ατύχημα
καθώς με τη φυσική του αυτουργία τέθηκε σε λειτουργία ο ιμάντας φόρτωσης
εργάζεται ως εποχιακός στην GOLDAIR για πάνω από 10ετία και είναι αρκετά
έμπειρος ως προς την εκτέλεση των καθηκόντων του. Δεν έχει επίσης ιστορικό
συμβάντων ή τραυματισμών στο ενεργητικό του.
Έχει παρακολουθήσει τις εταιρικές εκπαιδεύσεις καθώς
και τα σεμινάρια που διεξάγει ο
αερολιμένας στο πλαίσιο του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας και συγκεκριμένα:
Airside Safety(ASM):
15/4/2009,24/5/2011,29/5/2012,6/6/2013,22/4/2016,28/6/2018
Human Factors & Airside
Safety (HFAS):17/6/2014
Εργαζόταν εντός του ωραρίου εργασίας του. Συνήθης
τόπος εργασίας του είναι στο υπόγειο του αερολιμένα ,στον διαχωρισμό αποσκευών.
Την συγκεκριμένη ημέρα λόγω ειδικών συνθηκών κλήθηκε να βοηθήσει εκτάκτως σε
καθυστερημένη πτήση, σε φόρτωση αεροσκάφους που ήταν σταθμευμένο στην πίστα.
ΑΙΤΙΑ
Κύριο αίτιο του συμβάντος ήταν η θέση σε
λειτουργία ιμάντα φόρτωσης της εταιρίας
χωρίς να ληφθούν τα δέοντα μέτρα ασφαλείας ήτοι να μην υπάρχει εργαζόμενος πάνω
στον ιμάντα τη στιγμή της θέσης σε λειτουργία.
Αυτό προβλέπεται ξεκάθαρα στις εταιρικές
διαδικασίες και συγκεκριμένα στο RHM edition 2, revision 2 όπου
αναφέρεται στις οδηγίες χειρισμού: “Do not walk,sit ,or stand on the conveyor belt while it is in operation”
Συμπεραίνεται ότι από την στιγμή που
υπήρχε άτομο πάνω στο λουρί του ιμάντα σε καμία περίπτωση δεν έπρεπε αυτός να
τεθεί σε λειτουργία.
Δευτερεύοντα αίτια είναι τα παρακάτω:
Ανθρώπινοι παράγοντες όπως αμέλεια,
απροσεξία, αφηρημάδα, βιασύνη, επιπολαιότητα.
Η εταιρία έχει γνωστοποιήσει στο προσωπικό
της όλα τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας και τις καλές πρακτικές ως προς τον
χειρισμό ιμάντων φόρτωσης αποσκευών στο πλαίσιο του δικού της συστήματος
διαχείρισης ασφάλειας με προληπτικά safety bulletins ενδεικτικά
τα safety bulletin
010-01/06/13 και safety bulletin
070-23/12/17 αλλά και με ground safety alerts μετά από συμβάντα ενδεικτικά ground safety alert 039 edition και internal memo 27/11/2018. Ως εκ τούτου κάθε πράξη ή παράλειψη που
έρχεται σε αντίθεση με τα ανωτέρω εταιρικά προβλεπόμενα πρέπει να
αντιμετωπίζεται από την εταιρία με την δέουσα σοβαρότητα.
Στην τέλεση του συμβάντος επέδρασε
καταλυτικά η βιασύνη του αυτουργού καθώς και η ανάθεση καθηκόντων τα οποία δεν
είχε εκτελέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα ( φόρτωση σε αεροσκάφος) καθώς τόπος
συνήθους εργασίας του είναι ο διαχωρισμός αποσκευών στο υπόγειο του
αεροσταθμού.
Δευτερεύον αίτιο ως προς τις συνέπειες
είναι ότι ο παθών δεν φορούσε προστατευτικά γάντια τα οποία ενδεχομένως να
προστάτευαν το χέρι του από τον τραυματισμό.
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
Το ατύχημα κατηγοριοποιείται ως 4Β. Αφορά ελαφρύ
τραυματισμό και ως εκ τούτου αξιολογείται ως δευτερεύον (Β).Δεδομένου ότι
λαμβάνουν χώρα 3-4 τραυματισμοί στην πίστα κατ` έτος ορίζεται από άποψη
πιθανότητας εμφάνισης ως περιστασιακό (4).
Σύμφωνα με τα αρχεία του συστήματος από το
2007 μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί συνολικά 32 τραυματισμοί εκ των
οποίων 21 σε εργατικό προσωπικό.
Ας σημειωθεί ότι στις 10/5/2017 συνέβη
πανομοιότυπο συμβάν σε εργάτη άλλης εταιρίας επίγειας εξυπηρέτησης το οποίο
ήταν πιο σοβαρό αφού σε αυτό υπήρξε κάταγμα αντίχειρα αριστερού χεριού ωστόσο
αξιολογήθηκε ως ελαφρύ επίσης σύμφωνα με τον Ν.2912/01.
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Συστάσεις
ασφαλείας για το προσωπικό
Το προσωπικό
πρέπει να τηρεί απαρέγκλιτα τις εγκεκριμένες εταιρικές διαδικασίες και να μην ενεργεί
βιαστικά και επιπόλαια ακολουθώντας πρακτικές που θέτουν σε κίνδυνο τη
σωματική ακεραιότητα των εργαζομένων.
Συστάσεις
ασφαλείας για την εταιρεία
Να εντάξει στο
εκπαιδευτικό της σύστημα προγράμματα αποφυγής τραυματισμών (Injury prevention program) καθώς και ανθρωπίνων παραγόντων(Human factors).
Mε το δεδομένο
ότι η συνεχής και αποκλειστική ενασχόληση κάθε εργαζομένου με ένα συγκεκριμένο
αντικείμενο εργασίας για μεγάλο χρονικό διάστημα προκαλεί απώλεια της
εξοικείωσης του με τα υπόλοιπα, να διασφαλίσει την περιοδική
εναλλαγή δραστηριοτήτων των εργαζομένων μέσα σε κάθε βάρδια.