OCC24-01: Συμβάν με καρότσι μεταφοράς αποσκευών handler και όχημα αεροπορικής εταιρείας στις 28/05/2024
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Την Τρίτη 28/05/2024, περί τις 16:45, ένας συρμός από τέσσερα καρότσια μεταφοράς αποσκευών (baggage carts) που βρισκόταν στο χώρο του εξωτερικού ιμάντα αναχωρήσεων ανατολικά του αεροσταθμού ολίσθησε και επέπεσε σε σταθμευμένο όχημα αεροπορικής εταιρείας προκαλώντας του ζημιά (φωτο 1,2). ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ -ΕΥΡΗΜΑΤΑ
Από τη σύγκρουση του συρμού με το όχημα προκλήθηκε υλική ζημιά σε αυτό στην αριστερή πλευρά του, δηλαδή στο σημείο της πρόσκρουσης (Φωτο ,3,4,5). Είναι όχημα τύπου Ford Transit με αριθμό κυκλοφορίας ΧΕΥ3623 και χρησιμοποιείται από μηχανικούς αεροσκαφών. Το καρότσι μεταφοράς αποσκευών με εταιρικό αριθμό BCT1657 (φωτο 6.)ήταν δεμένο πρώτο στο συρμό και ήταν αυτό που προσέκρουσε στο όχημα, με την μπροστά αριστερή του γωνία. Λόγω της στιβαρότητας της κατασκευής και της πολύ μικρής ταχύτητας δεν υπάρχει σε αυτό κάποιο εμφανές σημάδι σύγκρουσης. Δεν υπήρξε κανένας τραυματισμός φυσικού προσώπου
Φωτ. 1: Το όχημα της αεροπορικής εταιρείας
Φωτ. 6: Το καροτσίδιο του handler που προξένησε τη ζημιά
ΑΙΤΙΑ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Το κύριο αίτιο του συμβάντος είναι
ο κακός χειρισμός του συρμού. Το προσωπικό ανέφερε ότι στην προσπάθεια να
τοποθετήσει σωστά την τετράδα των καροτσιών που απαρτίζουν το συρμό μπροστά
στον ιμάντα, το βάρος αυτού και η κατωφέρεια τον συνεπήραν. Γι’ αυτό έστρεψε
σκόπιμα το συρμό αριστερά, ώστε να μην ολισθήσει επιταχυνόμενος προς το πεδίο
στάθμευσης αεροσκαφών αλλά να κόψει ταχύτητα κινούμενος αριστερόστροφα, με
αποτέλεσμα τη σύγκρουση.
Εξίσου σημαντικό αίτιο είναι η μη
τήρηση υπάρχουσας Σύστασης Ασφαλείας του αερολιμένα που αφορά συρμούς αμαξιδίων
στο συγκεκριμένο ιμάντα. Η σύσταση εκδόθηκε ως αποτέλεσμα της διερεύνησης
πανομοιότυπου συμβάντος που συνέβη το έτος 2014, με κωδικό: OCC14/02-360:
Προξένηση υλικών ζημιών σε οχήματα λόγω κύλισης συρμού αμαξιδίων αποσκευών στις
20/09/14
Όσα συμπεράσματα εξήχθησαν
στηρίχθηκαν (α) στη γραπτή αναφορά του εμπλεκόμενου προσωπικού του φορέα
επίγειας εξυπηρέτησης, (β) την προφορική ενημέρωση από τον προϊστάμενο βάρδιας
αυτού, (γ) την μετάβαση στο χώρο και λήψη φωτογραφιών των δύο οχημάτων
από τον αερολιμενικό υπηρεσίας (μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης) και, (δ)
τις διαπιστώσεις της Επιτροπής Διερεύνησης του συμβάντος.
Δεν υπήρξαν άλλοι αυτόπτες μάρτυρες
ενώ το προσωπικό της εταιρείας που χρησιμοποιεί το πληγέν όχημα ενημερώθηκε από
την εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης και έστειλε στην Επιτροπή Διερεύνησης ένα
ενημερωτικό ηλεκτρονικό μήνυμα. Τέλος, ο χώρος δεν ελέγχεται από κάμερες
ασφαλείας.
Η Επιτροπή Διερεύνησης:
(i) Εν μέρει αποδέχεται την αναφορά
του προσωπικού που ήταν επιφορτισμένο να φορτώνει τα καρότσια μεταφοράς
αποσκευών (baggage carts): Σύμφωνα με αυτήν, το προσωπικό δεν κατέστη ικανό να
σταματήσει την ολίσθηση του συρμού και προτίμησε να τον στρέψει αριστερά, προς
το σταθμευμένο όχημα.
(ii) Θεωρεί εξίσου πιθανό να μην
είχε εφαρμοστεί πέδηση και ο συρμός απλά να ολίσθησε αριστερά προς το όχημα. Η
δεύτερη εκδοχή στηρίζεται στο γεγονός ότι εάν το προσωπικό που φόρτωνε τα
καρότσια προλάβαινε να κινηθεί μπροστά στο συρμό, τότε πιθανότατα θα του ήταν
πιο εύκολο να εφαρμόσει την πέδηση, από το να τον στρέψει αριστερά.
(iii) Τρίτη εκδοχή είναι να μην
είχε εφαρμοστεί σωστά η πέδηση. Σε μια τέτοια περίπτωση το προσωπικό ναι μεν
έβαλε το φρένο, αλλά δεν το τράβηξε τόσο δυνατά ώστε να είναι ικανό να
συγκρατήσει το συρμό. Σημειώνεται ότι η μη σωστή εφαρμογή της πέδησης έχει
προκαλέσει κι άλλα συμβάντα στο παρελθόν.
ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΑΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
Στο συμβάν
καταγράφονται παραβάσεις των άρθρων 9.3 και 9.4 του ΒΚΕΕ (ΦΕΚ Β’ 1138/2011).
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Ισχύουν οι Συστάσεις Ασφαλείας του
πανομοιότυπου Συμβάντος με κωδικό: OCC14/02-360
Σύμφωνα με αυτές:
Συστάσεις ασφαλείας προς το
προσωπικό
1. Λόγω των
ιδιαιτεροτήτων του συγκεκριμένου χώρου όπως είναι η σημαντική σε κάποια σημεία
κατωφέρειά του αλλά και η συχνή διακίνηση φυσικών προσώπων-οχημάτων, το
προσωπικό οποιουδήποτε φορέα επίγειας εξυπηρέτησης που χρησιμοποιεί το
συγκεκριμένο ιμάντα θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικό. Σε κάθε περίπτωση τα
καρότσια που χρησιμοποιούνται προς φόρτωση δεν θα πρέπει να είναι
περισσότερα των δύο τη φορά και αυτά θα πρέπει να είναι συνδεδεμένα μεταξύ
τους και να φορτώνονται παράλληλα με τον ιμάντα. Τα φρένα των καροτσιών Κατά
τη διάρκεια της φόρτωσης θα πρέπει να εφαρμόζονται σωστά και συνεχώς τα
φρένα ενώ επιπροσθέτως θα πρέπει να τοποθετούνται τροχοεμποδιστήρες,
ένας σε κάθε εμπρόσθιο τροχό του πρώτου καροτσιού. Ο υπόλοιπος χώρος
πέριξ του ιμάντα θα πρέπει να είναι καθαρός από εξοπλισμό ενώ τα υπόλοιπα προς
φόρτωση καρότσια θα βρίσκονται σε ασφαλές σημείο στο υπόγειο του αεροσταθμού
στο χώρο του διαχωρισμού. Όταν ολοκληρωθεί η φόρτωση των δύο πρώτων καροτσιών
τότε ο συρμός τους θα απομακρύνεται και εν συνεχεία θα ακολουθεί ο συρμός των
δύο επόμενων προς φόρτωση καροτσιών οπότε και θα επαναλαμβάνεται η ίδια διαδικασία.
2. Να τηρεί τις
διατάξεις του ΒΚΕΕ, της Αερολιμενικής Διάταξης 1, της ΜΕΔ 14 αλλά και τις
εγκεκριμένες εταιρικές διαδικασίες (SOPs) περί ασφαλούς διακίνησης οχημάτων,
φορτίου και λοιπού εξοπλισμού επίγειας εξυπηρέτησης εντός των ορίων του
Αερολιμένα και ιδιαίτερα των διατάξεων που αναφέρονται στην εφαρμογή
τροχοπέδησης οχημάτων, μηχανημάτων και εξοπλισμού.
Σύσταση
Ασφαλείας για την Εταιρεία Επίγειας Εξυπηρέτησης
Η εμπλεκόμενη εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης θα πρέπει
να προβεί σε άμεσο επανέλεγχο και σωστή ρύθμιση των φρένων σε όλα τα καρότσια
μεταφοράς αποσκευών που διαθέτει.
Σύσταση
ασφαλείας για την ΥΠΑ
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας μέσω του αρμόδιου
Γραφείου Αερολιμενικού Ελέγχου να αποστείλει έγγραφο σε όλους τους φορείς
επίγειας εξυπηρέτησης που δραστηριοποιούνται στις κατηγορίες 3 και 5 του ΒΚΕΕ
περί της ασφαλούς χρήσης του εξωτερικού ιμάντα αναχωρήσεων και των μέτρων
περιορισμού κινδύνου ατυχήματος-συμβάντος όπως αυτά περιγράφονται στην πρώτη
παράγραφο περί “συστάσεων ασφαλείας για το προσωπικό”