OCC18/01-508: Τροχαίο συμβάν στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών στις 23/06/18
Περί τις 20:00 τοπική ώρα στις 23-06-2018, το Γραφείο Αερολιμενικού Ελέγχου ενημερώθηκε από το OPS control εταιρίας επίγειας εξυπηρέτησης, ότι δύο οχήματα συγκρούστηκαν μεταξύ τους στο APRON εντός της θέσεως στάθμευσης 10. Σε επιτόπιο έλεγχο που διενεργήθηκε διαπιστώθηκε ότι ελκυστήρας (τράκτορας) (α΄ όχημα) εταιρίας handling ο οποίος κινούνταν εντός της θέσεως 10 με κατεύθυνση βόρεια-βορειοδυτική συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με όχημα τύπου βαν (β΄ όχημα) άλλης εταιρίας handling το οποίο εκείνη τη στιγμή εκκινούσε από στάση επίσης εντός της θέσεως στάθμευσης 10 (βλ. φωτ.1).
Φωτ. 1 :Λίγο μετά την σύγκρουση
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ-ΕΥΡΗΜΑΤΑ
Από τη σύγκρουση των δύο οχημάτων (φωτ.2) προκλήθηκαν ελαφρές υλικές ζημιές σε αμφότερα τα οχήματα.Το α΄ όχημα (ελκυστήρας-tractor) με αριθμό GH 5206211 υπέστη γρατζουνιές στην αριστερή πλευρά του ενώ το β΄ όχημα (Toyota Hiace) τύπου βαν με αριθμό κυκλοφορίας ΗΖΒ 2830 υπέστη υλικές ζημιές στη δεξιά πλευρά του (φωτ.3,4).
Από τη σύγκρουση δεν υπήρξε τραυματισμός φυσικού προσώπου.
Οδηγός του α΄ όχηματος είναι κάτοχος άδειας Airside Driving Permit με S/N 7125 και ημερομηνία λήξης Απρίλιο 2020, ενώ οδηγός του β΄ όχηματος , κάτοχος άδειας Airside Driving Permit με S/N 6185 και ημερομηνία λήξης Μάιο 2019.
Δεν προέκυψαν ενδείξεις ούτε για κατανάλωση αλκοόλ αλλά ούτε και για παραβίαση ορίων ταχύτητας για κανέναν από τους δύο οδηγούς.
Η σχετική θέση του ήλιου τη στιγμή του συμβάντος και της συγκεκριμένης κάμερας που ήταν στραμμένη στο σημείο δεν επέτρεψε την ευκρινή καταγραφή του συμβάντος λόγω θολώματος της εικόνας (blur).
Φωτ. 2 :Η σύγκρουση από την πρόσοψη των οχημάτων
Φωτ. 3 :Η ζημιά στο βαν
Φωτ. 4 :Η ζημιά(αμελητέα) στον τράκτορα
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
4D (περιστασιακό, δευτερεύον)
Το συμβάν είναι το 18ο τροχαίο που καταγράφεται από το 2007 στον ΚΑΗΚ και εκλαμβάνεται ως περιστασιακό.Ο δε δείκτης πιθανότητας εμφάνισης της συγκεκριμένης κατηγορίας είναι 3,2 Χ10-5 σύμφωνα με τα στοιχεία που τηρούνται στο πλαίσιο του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας του ΚΑΗΚ.
Κρίνεται επίσης δευτερεύον γιατί από αυτό προέκυψαν ελαφριές υλικές ζημιές στα οχήματα
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ-ΑΙΤΙΑ
Το κύριο αίτιο του συμβάντος εστιάζεται στο γεγονός ότι ο οδηγός του β΄ όχηματος, εκκινώντας από στάση, δεν παρατήρησε από τον καθρέπτη του οχήματός του τον οδηγό του α΄ όχηματος ο οποίος ήδη κινούνταν από τη δεξιά πλευρά του κατά τη στιγμή της σύγκρουσης.
Κατά δήλωσή του, ο οδηγός του β΄ όχηματος, ανέφερε ότι τη στιγμή εκκίνησης του οχήματός του το α΄ όχημα βρισκόταν σε νεκρή γωνία - μη ορατή από τη θέση του οδηγού μέσω καθρεπτών- γι’αυτό και δεν το παρατήρησε.
ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΑΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
Στο συμβάν καταγράφονται παραβάσεις των άρθρων 9.10 του ΒΚΕΕ (ΦΕΚ Β' 1138 του 2011), του άρθρου 7.15 της Αερολιμενικής Διάταξης 1 (ΦΕΚ Β' 30 του 1996) καθώς και των παραγράφων 4.1.1, 5.5.10 της ισχύουσας ΜΕΔ 14 περί "διακίνησης-στάθμευσης αυτοκινούμενων ή μη οχημάτων στον ΚΑΗΚ" τα οποία μεταξύ άλλων αφορούν την υποχρέωση των οδηγών να επιδεικνύουν τη δέουσα προσοχή κατά την οδήγηση των οχημάτων τους και την αποφυγή επικίνδυνων ελιγμών.
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Συστάσεις ασφαλείας για το προσωπικό
Πριν από την εκκίνηση οποιουδήποτε οχήματος, υπενθυμίζεται η υποχρέωση των οδηγών να ελέγχουν τους εσωτερικούς και εξωτερικούς καθρέπτες του οχήματός τους αλλά και να κοιτάζουν λοξά πάνω από τον ώμο τους προκειμένου να διαπιστώνουν ότι δεν υπάρχει κάποιο όχημα στη νεκρή γωνία καθώς ο έλεγχος μόνο με τους εξωτερικούς καθρέπτες δεν είναι πλήρης ούτε 100% ασφαλής. Επίσης, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας (ΚΟΚ), ο οδηγός που προτίθεται να εκκινήσει από στάση ή/και να εκτελέσει ελιγμό οφείλει προηγουμένως να βεβαιωθεί ότι μπορεί να το πράξει χωρίς κίνδυνο ή παρακώλυση των λοιπών χρηστών της οδού, οι οποίοι κινούνται πίσω, μπροστά ή πλάι του ή ετοιμάζονται να τον προσπεράσουν, λαμβάνοντας υπόψιν τη θέση, την κατεύθυνση και την ταχύτητά τους.