OCC09/04-152: Συμβάν κατά την τροχοδρόμηση από την θέση "6" αεροσκάφους AVRO RJ-100 ελληνικής εταιρίας
Στα πλαίσια της διαχείρισης ασφάλειας σας ενημερώνουμε για το παρακάτω συμβάν :
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Στις 28/09/09 και ώρα 21.52 τοπική το αεροσκάφος με registration SX-... τύπου AVRO RJ-100 ελληνικής εταιρίας που βρισκόταν στην θέση "6" πήρε άδεια για τροχοδρόμηση .
'Ενα λεπτό αργότερα και ενώ βρισκόταν στην τροχοδίοδο με κατεύθυνση στον τροχόδρομο "D" διασταυρώθηκε επικίνδυνα με όχημα εταρίας HANDLING το οποίο πέρασε μπροστά από το αεροσκάφος σε απόσταση 10-15 μέτρα . Ο κυβερνήτης της πτήσης αναγκάστηκε να εφαρμόσει βαριά και απότομα τα φρένα προκειμένου να διατηρήσει ασφαλές περιθώριο .
ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
Οι συνέπειες μιας ενδεχόμενης σύγκρουσης του αεροσκάφους με το όχημα του φορέα επίγειας εξυπηρέτησης θα μπορούσαν να είναι σοβαρές .
Είναι ευρέως γνωστό ότι ακόμα και μία απλή εσοχή στην άτρακτο μπορεί να επηρεάσει την αξιοπλοϊα του αεροσκάφους και να το καταστήσει μη πλόιμο για αρκετό χρονικό διάστημα .
Επίσης θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και τον κίνδυνο τραυματισμού , λόγω της απότομης πέδησης , του προσωπικού θαλάμου επιβατών το οποίο κατά πάσα πιθανότητα , την ώρα αυτή είναι όρθιο και δεν βρίσκεται στις θέσεις του .
ΑΙΤΙΑ
Παραβίαση της προτεραιότητας από τον οδηγό του οχήματος ο οποίος προερχόμενος από δυτικά από την θέση "10" με κατεύθυνση στην θέση "8" όπου ήταν σταθμευμένο αεροσκάφος Α320 γαλλικής εταιρίας έπρεπε να σταματήσει εντός της ζώνης ασφάλειας της θέσεως "10" και να δώσει υποχρεωτικά προτεραιότητα στο αεροσκάφος .
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
4C (Περιστασιακό -μείζον περιστατικό )
Το συμβάν κρίνεται περιστασιακό καθώς έχουν παρατηρηθεί στο εγγύς παρελθόν near misses τέτοιου είδους που οφείλονται κατά κύριο λόγο στη μη τήρηση της προτεραιότητας , στην μη τήρηση των ορίων ταχύτητας στην πίστα αλλά και κατ΄επέκταση στην έλλειψη οδών εξυπηρέτησης (service roads)
Το συμβάν χαρακτηρίζεται μείζον λαμβάνοντας υπόψη τη σοβαρότητα των ενδεχόμενων συνεπειών .
(Περιλαμβάνεται στον κατάλογο με τις περιπτώσεις που χαρακτηρίζονται ως συμβάντα στο ΠΔ 120/06 )
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Για τους οδηγούς πάσης φύσεως οχημάτων στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών :
Οφείλουν να γνωρίζουν τα όσα αναφέρονται στην Αερολιμενική Διάταξη 1 και συγκεκριμένα στο άρθρο 7
που αφορά στην κυκλοφορία στον χώρο ατάθμευσης αεροσκαφών.
Στην παρ. 7.15 αναφέρεται ότι συνιστά παράβαση η επικίνδυνη διασταύρωση με αεροσκάφος που τροχοδρομεί ή σταθμεύει .
Επίσης οφείλουν να είναι ενημερωμένοι σχετικά με το εγχειρίδιο SOPs που έχει εκδοθεί και δημοσιευτεί στα πλαίσια του SMS όπου στο κεφάλαιο 1 ενότητα 1.2 αναφέρεται ρητά ότι τα αεροσκάφη έχουν πάντα προτεραιότητα είτε όταν ρυμουλκούνται είτε όταν κινούνται με ίδιες δυνάμεις .
Κινούμενα αεροσκάφη έχουν σε κάθε περίπτωση προτεραιότητα
Αυτονόητο είναι ότι σε κάθε περίπτωση πρέπει να τηρούν τα όρια ταχύτητας που ισχύουν στο αεροδρόμιο Ηρακλείου και είναι:
*25 χλμ/ώρα για επιβατικά/ελαφρά οχήματα
*15 χλμ/ωρα για βαριά οχήματα και
*10 χλμ/ώρα όταν προσεγγίζουν σταθμευμένα αεροσκάφη
Τα όρια αυτά ισχύουν κατ΄επέκταση σε όλα τα αεροδρόμια τα οποία δεν διαθέτουν οδούς εξυπηρέτησης (service roads ) , οι οποίες οδοί βοηθούν τα μέγιστα στην διευκόλυνση -εξομάλυνση της κυκλοφορίας στο χώρο στάθμευσης αεροσκαφών .