OCC08/03-122 : Επιστροφή αεροσκάφους στον αερολιμένα λόγω μετατόπισης φορτίου στις 20/05/08
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Στις 20/05/08 , αεροσκάφος αγγλικής εταιρίας AIRBUS A321 μετά την απογείωση δήλωσε ανασφαλή κατάσταση (PAN PAN) και επέστρεψε στον αερολιμένα ,επειδή στον θάλαμο διακυβέρνησης άναψε φωτεινή ένδειξη ότι η πόρτα της πίσω αποθήκης (ΑFT CARGO DOOR) είχε ανοίξει .
Το αεροσκάφος προσγειώθηκε με ασφάλεια και επιθεωρούμενο εξωτερικά δεν παρουσίαζε κάποιο πρόβλημα με την προαναφερόμενη πόρτα .
ΕΥΡΗΜΑΤΑ
Κατά το άνοιγμα της πίσω πόρτας διαπιστώθηκε ότι δύο ορθοστάτες συγκράτησης των δικτύων ( cargo nets ) ήταν εκτός θέσεως ,όπως επίσης και τα δίκτυα ήταν μη ασφαλισμένα . Διαπιστώθηκε επίσης μετατόπιση φορτίου (αποσκευών ) .
ΑΙΤΙΑ
Η μη σωστή ασφάλιση των ορθοστατών και των δικτύων καθώς και η συνεπαγόμενη μετατόπιση φορτίου κατά την εκτέλεση δεξιάς στροφής μετά την απογείωση , είχε ως αποτέλεσμα να ασκηθεί υπερβάλλουσα πίεση με φορά από μέσα προς τα έξω στην πόρτα και ως εκ τούτου να ενεργοποιήσει τους αισθητήρες της και ταυτόχρονα την ένδειξη MASTER CAUTION στο πιλοτήριο .
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ
3C ( ασυνήθιστο, μείζον περιστατικό )
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Κατά την φόρτωση αεροσκαφών που έχουν αποθήκες σωρηδόν φορτώσεως αποσκευών-φορτίου ( BULK LOADING ) πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στα παρακάτω :
Αφού η φόρτωση έχει ολοκληρωθεί :
Α) Κλείνουμε όλα τα δίχτυα του εκάστοτε διαμερίσματος (CARGO COMPARTMENT) με ασφάλεια και κουμπώνουμε τους ορθοστάτες στις θέσεις τους .
Β) Βεβαιωνόμαστε ότι δίχτυα και ορθοστάτες είναι σε καλή κατάσταση και δεν παρουσιάζουν φθορές - ζημιές .
Γ) Αν υπάρχει ζημιά στα δίχτυα ή τους ορθοστάτες τότε δεν πρέπει να γίνεται φόρτωση στην συγκεκριμένη αποθήκη . Πρόχειρες επιδιορθώσεις δεν επιτρέπονται .
Δ) Για ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια σε περίπτωση φόρτωσης ογκωδών αντικειμένων πρέπει να χρησιμοποιούνται και ιμάντες ή σκοινιά πρόσδεσης .
Ε) Ενημερώνουμε τον κυβερνήτη σε περίπτωση που διαπιστώσουμε προβληματικά δίχτυα ή ορθοστάτες .
ΣΤ) Κατά το κλείσιμο των θυρών των αποθηκών βεβαιωνόμαστε ότι δεν έχει εγκλωβιστεί κάτι (δίχτυα, λουριά, σκοινιά κλπ. ) μεταξύ των σημείων επαφής τους με την άτρακτο
Ζ) Ο υπεύθυνος φόρτωσης (ramp agent ή load controller ) θα πρέπει να τηρεί ένα check list κατά τα πρότυπα του AHM 680 της ΙΑΤΑ το οποίο υποχρεωτικά θα περιλαμβάνει στα πεδία ελέγχου και τον έλεγχο ασφάλισης του φορτίου πριν κλείσουν οι αποθήκες του αεροσκάφους